Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Abel og Viktoria

Vi har en fast rytme for hverdagen, så børnene oplever genkendelighed og tryghed og ved, hvad de kan forvente af dagen, når de er hos os. Til gengæld er det forskelligt, hvilke aktiviteter vi planlægger for børnene i løbet af ugen, så der sker alligevel altid noget nyt hver dag.

Når vi planlægger vores dage, gør vi det sådan, at de består af en tredjedel planlagte aktiviteter, en tredjedel rutinesituationer og en tredjedel børneinitieret leg - det vi også kalder fri leg. På den måde oplever børnene en god blanding af hverdagsrutiner, de kender og kan øve sig i, aktiviteter, som vi voksne sætter i gang, og lege, som de selv finder på.

Morgen

Dagen i Abel og Viktoria starter, når vi åbner for de første børn klokken 7. Den første time af dagen, mens vi stadig er få, er vi samlet på en stue eller i vores fællesrum. Her tilbyder vi morgenmad til de børn, som ikke har spist hjemmefra. Mens nogen spiser, leger de andre børn med en voksen.

Ved 8-tiden begynder vi så småt at fordele os på vores stuer, og når de fleste børn er mødt ind, holder vi morgensamling. Her har vi god tid til lige at sige rigtigt godmorgen til hinanden, kigge hinanden i øjnene og snakke om, hvem vi er her, og hvad vi skal lave i dag. Nogle gange fortæller vi også en historie, synger en sang eller leger en leg til samlingen. Til morgensamlingen er der også en formiddagssnack til børnene.

Formiddag

Efter morgensamlingen deler vi os typisk ud i mindre grupper og laver forskellige aktiviteter, som er planlagt på forhånd og ud fra børnenes behov og interesser. Nogle tager på tur ud i nærområdet, mens andre går på legepladsen og nogle bliver hjemme.

Formiddagen kan stå på alt fra kreative sysler til leg og dans i tumlerummet eller vandleg på legepladsen. Når vi planlægger dagens aktiviteter, kigger vi på, hvad de forskellige børn har behov for i forhold til deres udvikling, relationer og trivsel, og så sammensætter vi grupper og laver aktiviteter ud fra det.

Nogle dage kan det også være rutinesituationerne, vi har fokus på. Vi tager os for eksempel god tid til, at børnene kan øve sig i selv at tage flyverdragt, støvler og vanter på, inden vi skal ud på tur - også selvom det betyder, at vi på turen kun lige når rundt om bygningen, inden vi skal hjemad igen.

Frokost

Frokosten spiser vi også i mindre grupper, og vi får skøn mad, som vores dygtige køkkenpersonale tilbereder. Afhængigt af deres alder øver børnene sig i selv at få mad på tallerken og spise med bestik, og så bruger vi måltidet som en hyggelig stund, hvor vi kan tale sammen og se hinanden i øjnene.

Læs mere om vores måltider her.

Eftermiddag

Efter frokost er der mulighed for, at børnene kan sove lur, enten udenfor eller i vores fællesrum. Efterhånden som børnene vågner, fordeler vi os igen ud på stuerne. Her spiser vi lidt eftermiddagsmad, og afhængigt af vejret og humøret kan det være vi går på legepladsen, leger indenfor eller læser bøger.

Når de fleste børn er hentet, og vi kun er få tilbage på hver stue, samler vi os igen på tværs af stuerne, indtil vi lukker klokken 17.