Hvem er vi?

Børnehuset Abel og Viktoria er en integreret institution med både vuggestue og børnehave, som ligger midt på Vesterbro mellem Vesterbrogade og Istedgade.

Vi bor i to huse, som ligger en kort gåtur fra hinanden. I Abel Cathrines Gade har vi vores vuggestue, som rummer fem stuer fordelt på tre etager. På øverste etage har er vores tumlesal, Tumletoppen, hvor vi danser, leger og ja - tumler. Vi har også et kreaværksted fuld af redskaber til at klippe-klistre, tegne, og hvad vi ellers kan finde på. Udenfor har vi to legepladser.

I Viktoriagade ligger vores børnehave, som åbnede i februar 2022. Her har vi nyistandsatte lokaler samt to nye legepladser, -en legeplads på jorden og en taglegeplads med drivhus. Du kan læse mere om vores børnehave her.

I hverdagen gør vi stor brug af vores lokalområde og alle de muligheder, vi har her i hjertet af Vesterbro. Vi tager både på biblioteket, går hen hvor vi kan kigge på vejarbejde, kraner og gravkøer eller tager på tur til nærområdets legepladser.

Vores pædagogiske værdier

I Abel og Viktoria har vi tre værdier, som vi vægter højt og har særligt fokus på: nærvær, omsorg og udvikling.

Det er vigtigt for os, at alle børn oplever nærværende voksne hver dag, og at børnene føler sig set og oplever, at der er nogen, som viser interesse for netop dem. Vi værner om den nære daglige kontakt med børnene, og blandt andet derfor deler vi ofte børnene op i små grupper, både når vi leger, tager på tur, spiser eller laver andre aktiviteter sammen. På den måde kan vi være nærværende over for alle børn og tilpasse dagene til de forskellige børns forskellige behov.

Alle børn i Abel og Viktoria skal desuden opleve, at de får omsorg hos os. Det gælder både den fysiske omsorg i form af kram, en hånd at folde i eller et skød at kravle op på. Men det gælder også den mentale omsorg, vi giver, når vi ser og anerkender barnets følelser, både når humøret er højt, og når det har behov for at blive trøstet.

Nærvær og omsorg er vigtigt, for uden de to ting kan børnene ikke udvikle sig - og en vigtig del af vores arbejde er at skabe rammer, hvor børnene kan udvikle sig og vokse fra små børn, der knap kan gå, til store børn, som med nysgerrighed, selvsikkerhed og mod kan vandre videre ud i livet, når de skal begynde i skole. Vi gør os umage med at understøtte børnenes udvikling hele dagen, og nogle gange skal der bare bittesmå greb til, for at en helt ny verden af viden, evner og interesser kan åbne sig op for børnene.