Forældresamarbejde

Det gode samarbejde har stor betydning for jeres barns hverdag hos os - det ved vi, og derfor gør vi meget ud af allerede fra starten at få etableret en tillidsfuld relation. Det gør vi mest af alt i hverdagen, når I afleverer og henter, for det er i de situationer, vi kan fortælle hinanden om, hvis der er noget særligt, vi skal være opmærksomme på - eller måske bare om en sjov lille episode fra dagen.

Fællesskabet med jer forældre er vigtigt for os her i Abel og Viktoria, og derfor bliver forældreinitiativer altid hilst velkommen her hos os. Hvis I har gode idéer eller kompetencer, som I gerne vil bidrage med, kan I være sikre på, at der bliver taget rigtig godt imod dem.

Vi bruger også vores forældreintra, Aula, når vi sender ugeplaner og månedsbreve ud. Og det er også her, at I et par gange i løbet af ugen får små historier om, hvad vi har lavet i løbet af dagen.

Forældresamtaler og forældremøder

Vi har en række faste forældresamtaler. Den første afholder vi, når jeres barn har gået hos os i tre-fire måneder. Fokus for samtalen er, hvordan den første tid er gået, og om der er noget, vi skal justere eller gøre anderledes.

Derudover er der faste samtaler i forbindelse med, at jeres barn skifter fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole. Vi vil nemlig gerne sikre, at overgangene er så trygge som muligt, og at der bliver taget rigtig godt imod jeres barn det nye sted.

Derudover er I altid velkomne til at tage fat i os, hvis I har brug for en samtale om noget, der undrer jer eller bekymrer jer. Og vi inviterer selvfølgelig også til en samtale, hvis vi har brug for at vende noget med jer.

Vi har et årligt fælles forældremøde, som vi holder i efteråret.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger aktiviteterne og hverdagen her i Abel og Viktoria. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på vores dagligdag og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder. Valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Forældrerådet holder møder fire gange om året.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.